onsdag 24. desember 2008

Julaften

I år kolliderte jeg med julaften. 

Jeg ser for meg et crash der håret mitt virvler til alle  kanter og gavepapir flyr opp i luften sammen med følelser, tanker og hendelser i et ubeskrivelig kaos.

Jeg kom meg hjem til familien min. Hvem hadde trodd det. Ikke jeg.
For mindre enn to dager siden så jeg for meg en jul alene i leiligheten min sammen med pus. Jeg trodde ikke at jeg skulle klare å reise hjem. Men jeg klarte det. Mye på grunn av støtte fra kjæresten min som trøstet meg når jeg panikkerte timer før avreise til gardemoen. 

Jeg leste kommentarene deres på mitt forrige innlegg. Jeg ble nesten helt stum når jeg leste. Dere er SÅ snille som bare sender meg noen ord. Og Vikkan som nevner meg i bloggen sin. Jeg har ikke ord jeg. Jeg vil svare dere så snart jeg har samlet meg litt. Vit at jeg ser på svarene deres som små julegaver.

 Jeg valgte å la meg intervjue i MAG (anonymt) fordi jeg ønsket fokus på hvor dårlig hjelpeapperatet er i dag for oss som sliter med en psykisk lidelse. Vi er så mange. Og vi er så mange som bare blir satt til å "klare oss selv". Jeg føler hjelpeapperatet nærmest stuer oss bort og ut av synet. Vi er jo ikke skadedyr. Vi fortjener hjelp vi også. Jeg håpet at ved å la meg intervjue av MAG kunne jeg nå ut til mange og 
si IKKE GI OPP 

Jeg vet julen kan bli en vanskelig tid for mange. Jeg håper allikevel at dere kan finne noen gode øyeblikk. Nyt en sjokoladebit. Les en god bok. Skriv en liste over alt du har lyst til å oppnå her i livet og si til deg selv at du ikke skal gi opp. 

Ønsker dere alle en God Jul. 
Kanskje 2009 bringer små mirakler?

picture unknown





16 kommentarer:

inat sa...

Leste intervjuet ditt i mag, og jeg må si jeg håper du snart får den hjelpen du trenger!
Jeg er selv psyk, og holder på å kjempe for å bli frisk. Stå på, og god jul (:

Injured Hero sa...

Jeg håper virkelig 2009 bringer små mirakler. Jeg vet ofr egen del at dette nye året skal bli bedre enn det som nå har gått, og jeg håper inderlig at det blir det for deg og! Du fortjener det virkelig..

Håper du får en fantastisk fin jul, du fortjener det virkelig!

Anonym sa...

Jeg ønsker deg en virkelig god jul! Jeg håper også at du får et fantastisk nytt år, og at det bringer mirakler til deg og alle andre som trenger dette ! Jeg synes du er kjempe tøff, og håper at du får et enklere liv.

-God Jul<3 Min julegave fra meg er at jeg skal be for deg hver eneste dag denne julen og i det nye året.

Hjertelig hilsen fra en som virkelig bryr seg. : ))

Anonym sa...

God Jul min beste beste venn..

elsker deg høyere enn universet og sammen skal vi klare alt. vi gir hverandre aldri opp. å skal dra hverandre etter hårstråene om d må til fremover og:)hihi

kjempe stolt av deg!!

du er så flink å skrive om hvordan du opplever ting.ser så opp til deg som klarer det..utrykke deg selv.. om ikke alltid in live men på papir..

super gla i deg for alltid

stoooor varm klem fra din beste venn:)

Anonym sa...

Skal innrømme at etter at jeg leste innlegget til Vikkan så sprang jeg bortover til butikken for å kjøpe mag, fikk tilogmed noen blåmerker etter fall på isen, men pytt-pytt. Intervjuet ditt var verdt det!

Følte jeg fikk en slags ro når jeg leste intervjuet ditt, noe som fortalte at jeg ikke var alene. Det er flere som sliter. Føltes litt godt, på en rar måte, tiltross.

Ønsker deg en gledelig jul, og håper den om ikke vanskelige turen til familien blir verdt det. Nå får du ro og hvile, og må bare nyte hver en deilige stund.
Skal tenke på deg og sende deg gode tanker imens!

Smil for en fin dag, fredelig jul og for et flott nytt år. Lykke til!

Prinsesse Mørk sa...

Jeg føler så med deg. Leste intervjuet ditt i mag og tenkte jeg kunne legg til deg på bloglista mi.
kjenner meg igjen i det du skriver.
Har selv vært sykemeldt et år og over et halvt år på attføring nå.
jeg har vært heldig og fått tiltak i grønn omsorg via psykisk helse. det er to dager i uka, men jeg er sliten av de få timene jeg er der.

Anonym sa...

Hei! Eneste grunnen til at jeg faktisk kjøpte mag for noen uker siden var artikkelen på forsiden. Jeg åpnet bladet, skumleste litt og bestemte meg for å lese det.

Depresjon er noe jeg vil si jeg forstår, og jeg syns du var veldig flink til å uttrykke deg! Mye kjente jeg meg igjen i.

Fantastisk flott at du klarte å komme deg av gårde til familien din, håper virkelig du får det fint der. =)

En ting til, bloggen din inspirerte meg på en måte. Til vanlig har jeg blogget lenge, men nå har jeg opprettet denne bloggen, (som i navnet) for å prøve å uttrykke meg, anonymt, generelt om tanker og hvordan jeg har det.

Videre god jul, og ønsker deg en videre god ferie. =)

smokebleu sa...

Kjære KARINA! Tusen tusen takk for kommentar og at du ønsker jeg får hjelp snart. Det betyr MYE:) Jeg håper at du også kan se bedre dager snart. Så fint du har en god kjæreste som støtter deg:)

Kjære INJURED HERO! Jeg håper at 2009 bringer mirakler til oss begge:) Takk for at du er så snill å skriver en kommentar til meg. Jeg ønsker deg et kjempe godt nytt år:)) Krysser fingrene for deg.

Kjære ANONYM 1! Jeg blir helt rørt jeg. Tusen tusen takk for at du bryr deg og synes jeg er tøff. Jeg ønsker også deg en fin jul og et godt nytt år:)

Kjære ANONYM 2: Min bestevenn:) Den eneste venninnen som vet om bloggen min:) Jeg er også glad i deg langt opp i skyene og enda lengre!! Vi kommer igjennom alt, det har vi bevist! Snart sees vi. Tenker på deg også, vet du også har en tøff jul. Heldigvis har vi telefon:) Tenk at du er stolt av meg! Jeg er super glad i deg, og stolt av deg også. klem helt bort til der du er

smokebleu sa...

Kjære STINE! Jeg sender deg en kjempe klem! Jeg måtte smile når jeg ser for meg du springer bortover til butikken og sklir på isen. Huff. Håper det gikk bra da:) Takk for at du legger igjen kommentar. Jeg vet hva du mener. Man føler så alt for ofte at man er helt alene om disse problemene. så er det så alt for mange der ute som har det likedan. Jeg ønsker deg en kjempe fin jul også, og et godt nytt år:) Og at du får hjelp hvis du sliter med vonde tanker. Og jeg synes du skal satse på skriving/ journalistikk (leste på bloggen din) Du skriver bra:)

Kjære PRINSESSE MØRK! Tusen takk for kommentar og at du legger meg til blogglisten din. Jeg kan forstå det er tungt å gå til psykolog. Det er krevende å utlevere seg selv slik når man er så sliten fra før. Du virker sterk som kjemper på:) Tittet innom siden din. Så flott du har en slik oldemor. Jeg måtte smile når jeg leste om henne i forrige innlegget ditt. Også 95 år gammel.
Slike mennesker gjør livet verdt å leve, eller hva? Jeg ønsker deg bare godt i 2009:))

smokebleu sa...

Kjære PUMA! Tusen takk for hyggelig kommentar. Og at jeg kunne inspirere deg til å skrive. Det ser jeg på som en julepresang:) Jeg skal titte innom siden din titt og ofte:) Jeg ønsker deg bare godt i 2009. Jeg håper også at du hadde en fin jul. Jeg heier på deg:)

Vikkan sa...

SMOKE BLEU :)

Takk for julekortet! Det var kjempe koslig å få selv om det var noen dager for sent.. Jeg håper du har det bra, du er en virkelig inspirerende person!

Jeg bryr meg masse om deg!

Klem fra Vikkan. (og en litt sen GOD JUL")

Anonym sa...

Kjempeflott artikkel i mag! Håper alt ordner seg for deg. Ikke gi opp! Godt nytt år...

Labbemusa sa...

Hei.
Jeg leste interjuvet ditt i mag i dag jeg.
Jeg synes det er fælt at folk som sliter ikke skal få hjelp fordi de ikke er "syke nok".
Jeg har prøvd å få litt hjelp selv idet siste, men uten hell.
Men jeg overlever det jo, jeg bare sliter litt med tenkene mine, jeg tenker hele tiden og det føles som om tankene tar over livet mitt.
Men jeg håper 2009 blir et bedre år for både deg, for meg og for alle andre.
Klemmer :)

Anonym sa...

leste intervjuet i mag. Det er bra at du har viljestyrke tilåforsette kampen, og ikke gi opp ! fortsett sånn du gjør, og du vil til slutt seire ! :-) du er ikke alene ..

ønsker deg masse lykke i året som kommer <3

Anonym sa...

Hei hei!
æ lest innlegget ditt i mag, og må bare si at det e kjempeflott at du faktisk gjennomført intervjuet- du e en drivkraft for andre som har det vanskelig. håpe virkelig at 2009 blir et fint år for dæ, og at du får mere støtte enn ka du har fått fram te no.
ønske dæ alt godt, og synes det e beundringsverdig at du står fram og gir ut budskap om å ikke gi opp. fantastisk :)
klem

smokebleu sa...

Vikkan, Lina K; Tusen hjertlig:)

Labbemusa; takk for kommentar! Ikke gi deg med å søke hjelp. Plutselig når du igjennom til et hyggelig menneske som vil hjelpe:))

Lise og Anonym; tusen tusen takk for varme ord.

Jeg blir faktisk rørt jeg. Ordene deres varmer.
Ønsker alle sammen et godt 2009 med mye gode hendelser:))