onsdag 14. april 2010

Fortæl mig om håbløshed, din, og jeg vil fortælle dig om min


Wild Geese by Mary Oliver (Dream Work) 

Vilde Gæs
gjendiktet av Jens Mikkelsen

Du behøver ikke at være dygtig.
Du behøver ikke at gå på dine knæ
hundrede mil gennem ørknen, angrende.
Du skal bare lade det bløde dyr i din krop
                      elske hvad det elsker.
Fortæl mig om håbløshed, din, og jeg vil fortælle dig om min.
I mellemtiden, går verden videre.
I mellemtiden, bevæger solen og de klare dråber af regn sig
hen over landskabet,
hen over prærien og de dybe skove,
hen over bjergene og floderne.
I mellemtiden, vil de vilde gæs, højt i den klare blå luft,
flyve hjemad igen.
Og uanset hvem du er, uanset hvor ensom du er,
vil verden tilbyde sig selv for din forestillingsevne,
kalde på dig som de vilde gæs, barsk og spændende –
igen og igen vil den udråbe din plads, din opgave
i altings familie.

Ingen kommentarer: